Stoperaprofetie Duizendjarig plein Open brief Wederopstanding Trias musica |
![]() |
The window on the west side opens my
attic to my fellow citizens: the Dutch. (In fact to the world: the train
to the airport is only five minutes away.) From my attic I can see the
Old Church (now an exposition hall), the original Amsterdam It's the only place on the planet where
you can hear three carillons at the same time, all built by the architect
Hemony: Oude Kerk, Palace, and Zuiderkerk. The carillon has already served
for four centuries as the largest musical instrument on the planet; it
is the authentic Dutch contribution to the 'world-symphony-orchestra'.
|
![]() |
|
|
In winter I feed from this window the many hungry gulls. They are my tough white angels of inspiration. |
![]() |
Because music is a universal language
I wrote this website in English - our 'linqua franca' and my second language
(or rather my third, if music is my first language, which it is.) However some parts are in Dutch, because either they are only of local importance, or because a good translation is not yet available. This Hour is mainly about local issues. |
||
In the nineteen eighties I became very much involved
in actions against what became known as the 'Stopera-debacle'.
It was the tragic mistake of the Amsterdam city councel to build a new
opera house annex townhall, as a typical Dutch compromise (we call it
the poldermodel) between politics and art. The BBC called the result A
crime against the city! STOPERAPROFETIE A more uplifting article is about the recent renewal
of the Dam square is:
(a letter that found no other place than on this site.) All four articles remain untranslated for the time being and will be followed by more, since the end of history has yet to arrive in my attic. |
STOPERAPROFETIE In 2058, als we ruim een halve eeuw verder zijn, is de
Stopera eindelijk afbetaald en kan het gedrocht worden gesloopt. Net als
bij het Maupoleum in de Jodenbreestraat, zal dat gebeuren tot op straatniveau.
Alles daaronder (zijnde het duurst) mag blijven - het is goed genoeg voor
de opslag van auto's. Twee generaties gebouwde treurnis op de gevoeligste plaats
van de stad, daar waar de rivier de onaantastbare grachtengordel binnenstroomt.
Kan het barbaarser? |
![]() |
|
Note: Na dit stukje zal ik het nooit meer over de Stopera hebben, dat beloof ik mezelf. |
Duizendjarig plein |
![]() |
|
Het is al enige tijd zichtbaar dat de inmiddels een half jaar aan de gang zijnde verbouwing van het Damplein een groot succes wordt. Voor het eerst in zijn lange en grillige geschiedenis wordt het plein een eenheid, een kamer in de stad die een grote menigte kan bevatten - een nieuwe agora. Dit wordt voornamelijk bereikt door een pleinbreed tapijt van blauwgrijze en zachtgele natuursteentjes die in Portugal uit de rotsen zijn gehakt en hier tot in alle uithoeken van het plein in waaiervormige mozaieken zijn vastgelegd. |
![]() |
|
![]() |
De tramrails zijn in dit tapijt meegemetseld
( wat ook een welkom geluiddempend effect heeft) |
![]() |
![]() |
en de bovenleidingen worden tussen de tien schitterend omhoog priemende zilverstalen lichtmasten gespannen ( die samen met de spiegelende stoeplantaarns en passant het protserige belichtingsgeknoei op Damrak, Rokin en Nieuwmarkt genadeloos ontmaskeren.) |
![]() |
![]() |
De kleine marmeren zitbankjes komen terug maar
verder is alle straatmeubilair zoveel mogelijk weggelaten - less is more. De verschillende verkeersstromen - trams, voetgangers, auto's en fietsers - zijn gescheiden door lage, brede stoepranden van lichtbeige natuursteen, door hardstenen zebrapaden en in wit marmer uitgezaagde fietsprofielen. |
![]() |
![]() |
Alles ademt duurzaamheid en is door een legertje
vaklieden met de hand gelegd. Het is of het plein zijn uiteindelijke vorm
na een half millennium zoeken tenslotte gevonden heeft. De revolutionaire metamorfose van verkeersplein tot bezoekersplein - het plein is er niet langer ten bate van het verkeer,maar andersom - is mede gelukt door de opoffering van een strategisch deel van de rijweg ten bate van terrassen in de zon. |
![]() |
![]() |
Voor de afwatering heeft het plein een fraaie
bolling gekregen, als van een eierschaal, waardoor het regenwater naar smalle
stalen gootjes wegvloeit en het groffe vuil overblijft voor de straatstofzuigers. Aan de kant van het Monument zijn zeventien acacia's geplant met tussen de wortels gevlochten brede, met cocos omwikkelde slangen - voor de beluchting onder de eierschaal (waar zich ook alle technische en electronische voorzieningen bevinden.) Het grondwater kan voor voldoende vocht voor de bomen zorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Door deze grootse, 35 miljoen gulden kostende operatie
is het hele plein nu zelf een monument geworden, met drie duidelijke spanningsvelden:
het republikeinse Stadspaleis, de torenloze Nieuwe Kerk en het Nationale
Monument. Een monument om duizend jaar te gedenken |
||
![]() |
Zo'n ultieme plek, midden in een levende en
bloeiende gemeenschap, zou in meer godsdienstige tijden 'heilig' genoemd
worden - en als zodanig behandeld. Vooral sinds de grote Wereldoorlogen 1914-1989 (Eerste, Tweede en Koude) zijn de mensen monumenten gaan oprichten niet zozeer om overwinningen te vieren als wel om de onvoorstelbare ellende niet te vergeten, zoals men van nature geneigd is te doen. Monumenten zijn er niet 'om te prikkelen en te confronteren', zoals onlangs bij de plannen voor een slavernijmonument nog werd aanbevolen (want zoiets is, net als alle modeverschijnselen, al snel uitgeprikkeld) maar monumenten zijn machines tegen het vergeten De manier waarop mensen ermee omgaan is bepalend voor hun beschaving. De politieke rituelen bij het Monument zijn nog steeds door en door gemilitairiseerd, zoals onlangs bij de eerste kranslegging (die van de Turkse president) op het nog onvoltooide plein te zien was. |
|
Ook de Dodenherdenking, het belangrijkste en
meest zinvolle ritueel van het jaar, wordt gekenmerkt door uniformen , veel
vertoon van krijgshaftigheid en de onvermijdelijke 'nooit meer!'-toespraken.
Men is nog steeds de Tweede Wereldoorlog aan het winnen. Dit zal wel zo
doorgaan tot de laatste veteraan langs is geweest, maar daarna zal men toch
moeten proberen het ritueel te vernieuwen en te demilitairiseren. In de veertig jaar dat ik als buurtbewoner de Dodenherdenking op de Dam heb meegemaakt (al was het alleen maar om twee minuten de ongelofelijke, door mensen gemaakte stilte te beleven) heb ik altijd meelij met de bloemen gehad. Zoals die behandeld worden - dat went nooit. Ze worden daar maar braaf neergelegd, onzichtbaar in hun verpakking, om de volgende dag snel te verleppen tot 'de afgesneden geslachtsdelen van planten' die het dan zijn geworden. |
![]() |
|
![]() |
Waarom staan er geen aarden kruiken met water
waar de mensen hun bloemen in kwijt kunnen zodat die, anders dan degenen
die herdacht worden, op hun eigen tijd kunnen sterven? En waarom geen vruchten
neergelegd, voor bezoekers, zwervers en daklozen? Het zou het ritueel zoveel
inleefbaarder maken voor de velen onder ons die uit zuidelijker culturen
afkomstig zijn. En waarom niet meer met muziek gedaan? Men zou met de akoestiek van het plein quadrofonische koralen ten gehore kunnen brengen met de vele buitenorkesten, de vele symfonische harmonieorkesten die ons land rijk is - vraag maar aan Kerkrade. Twee orkesten aan weerzijden van Paleis en Monument. Daarbij zouden de onovertrefbare koraalbewerkingen van Bach uit het begin van de Verlichting wat mij betreft nooit mogen ontbreken. Naast natuurlijk nieuw werk, uit alle windstreken. |
|
Doordenkend in deze richting is het bericht dat de gemeente
van plan is om na de Dodenherdenking de kermis op het nieuwe plein te
pleuren bijna niet te geloven! Vanwege de poen, natuurlijk. De gedoogpest
van het consumentisme, de geestelijke mond- en klauwzeer van de commercie
heeft Damrak en Rokin al in z'n greep - nu is de Dam aan de beurt.. Wie
van de gemeentelijke Stoperaliefhebbers het op z'n geweten heeft het meesterwerk
van Simon Sprietsma en de zijnen op de meest bijzondere plek van het land
zonder dralen te ontwijden met een platte kermis, met olie- en vetvlekken
en andere beschadigingen , en vooral met een maniakaal-krankzinnige herrie
die een hele woonwijk een week lang psychisch onbewoonbaar kan maken,
zal wel voor eeuwig in de burocratische hooiberg onvindbaar blijven.En
dat alles voor een paar extra beslastingcenten die door een wurgend opgeschroefde
kermisbelasting de onderste en jongste laag van de bevolking uit de zakken
wordt geklopt. |
||
Dit stuk werd voltooid op 5 april
2001, de dag dat geheel onverwacht Rob Stolk stierf. Hij was een van de
grote gangmakers van de provobeweging, die in 1966 in de kelder van mijn
huis onderdak vond. Het is aan hem opgedragen en werd op Dodenherdenkingsdag
(4 mei) in het NRC Handelsblad in enigszins verkorte vorm gepubliceerd. |
![]() |
OPEN BRIEF |
Open
brief aan de
Rotterdamse imam Khalil El Moumni Amsterdam, 22 juni 2001 |
|
|
Geachte heer El Moumni, Uw open brief aan minister Van Boxtel (in Trouw van 21 juni) lees ik als een belangrijk document. En ook als een ontroerend moment in het 'multiculturele drama' dat wij gezamelijk beleven en opvoeren. ( Een drama dat trouwens al zo oud is als het verhaal van Adam en Eva, zoals dat ook u, als Abrahamitisch gelovige, bekend zal zijn.) Niemand kan zijn geboortegrond zelf uitkiezen - gelukkig maar, anders
zou er uit louter aarzeling over de beste plek misschien nooit meer iemand
geboren worden. Dat ik per baarmoeder beland ben in dit gezegende land
en u wellicht per vliegtuig maakt gelukkig geen enkel verschil. Want het
eerste artikel, het kroonjuweel van onze trotse grondwet, richt zich tot
Dat is nu mogelijk geworden omdat u zich voor het eerst (voorzover ik weet) in onze gezamelijke taal en in een afgerond stuk tot ons richt. Van de schitterende muziek van de arabische taal, waarin de Koran geschreven is, heb ik helaas slechts een vaag vermoeden, zodat we het met onze (niet minder schitterende) landstaal moeten doen. Dat u die gebruikt is op zich een eerbewijs aan de Nederlandse cultuur, waarvoor ik u dankbaar ben. En dat u daarbij de koninklijke (in principe voor iedereen openstaande) weg van de ingezonden brief bewandelt, neemt mij eens te meer voor u in. Ook voor het feit dat u uw geboorteland verlaten hebt omdat het u door de Marokkaanse machthebbers verboden werd te zeggen wat u op het hart lag, heb ik een warm begrip. Daarbij bewonder ik de moed waarmee u ook in dit land vrijuit dingen zegt die anderen, in onwelriekende afzondering en stilte, alleen maar durven denken. Een moed die bijvoorbeeld scherp afsteekt bij die van uw collega-geestelijk leidsman, de katholieke bisschop van Groningen, die het op cruciale punten met u eens is, maar daar lafhartig over zwijgt. Dit alles gezegd zijnde, moet mij van het hart dat wat u als geestelijk leidsman stelt in mijn beleving op een verschrikkelijke manier indruist tegen dat anti-discriminatie artikel. U discrimineert niet alleen tegen homosexuelen, tegen mensen als ik, maar ook tegen drie andere diersoorten op deze wonderbaarlijke planeet : tegen 'honden, apen en varkens'. Homosexuelen zouden nog lager staan dan hen: 'zij zijn als het vee, nee zij dwalen nog erger', citeert u uit uw heilige boek. (Opmerkelijk: geestelijk dwalend vee..!) 'God leert ons in de Koran dat de mens het hoogste wezen is dat op aarde vertoeft', onderwijst u ons verder. (Merkwaardig, als men bedenkt dat onder bovengenoemde diersoorten geen massamoordenaars voorkomen, zoals onder ons mensen Wat onder die mededieren wel veel voorkomt is homosexualiteit, zoals de biologische wetenschap reeds lang en onweerlegbaar heeft vastgesteld). Men kan zich afvragen waar deze discriminerende oerdrift (waar ook de Bijbel vol mee staat) vandaan komt. Uit de hemel, in de vorm van goddelijke openbaringen? Dat is niet te hopen voor de hemel. Of is het gewoon hysterisch macho-gedrag, een barbaarse erfenis uit de tienduizendjarige overlevingsoorlog, die 'menselijke beschaving' genoemd wordt? De evolutiebiologie kan wellicht ook hier 'de moeder van alle kennis' zijn. Als men daarvoor tenminste open staat. Want daar gaat het om. Uw bijdrage aan het debat is daarom van groot belang, zoals ook wel bleek uit de enorme reactie erop. Van de eerste minister tot de laatste columnist. Een reactie die ook u (zoals mij) verrast zal hebben. Bij u zijn 'diepe sporen van ontsteltenis' achtergebleven, daar waar bij mij , met name door de snelle en besliste reactie van onze premier, het gevoel van veiligheid versterkt is: deze samenleving is blijkbaar waakzaam. Waakzaam tegen de eerste sporen van discriminatie, van zelfverheffing en arrogantie - het magnum opus van de duivel, de satanische oerzonde die in ons allemaal leeft (als ik het ook eens religieus mag zeggen). En die het weefsel van de samenleving tenslotte onherroepelijk zal vernietigen. Dat heeft onze ervaring met het nazisme ons wel geleerd. |
|
![]() |
Wij zullen nog lang bezig zijn het wereldtapijt van de vrede te weven,
het tapijt waarbij democratie zowel schering is als inslag , democratie
die zowel tussen de mensen leeft als in de mensen. Dat is ook het grote
visioen van de vijf wereldgodsdiensten. Maar zij zullen op een rampzalige
manier falen als zij niet bereid of in staat zijn zich naar waarheid te
vernieuwen.
|
|
Naschrift:
Deze brief, enigszins verkort, stond
een week na die van de imam in Trouw. Natuurlijk heb ik er nooit een reactie
op gehad. Daarvoor was de toon ook veel te soft - boeren macho-Allah verstaat
alleen geweld. Dit geluid hebben we in Nederland uit
de moslimhoek nog niet gehoord. ' een moslim, naar mijn begrip van de Koran, het in het hypothetische geval eens moet zijn met de doodstraf voor homosexuelen die in het openbaar penetreren, mits hun daad door vier getuigen, alle betrouwbaar,word gezien.' (beide moslimleiders werden door Ephimenco in Trouw van 30 october 2001 geciteerd.) Met imams als El Moumni en Hazelhoef kan men de dialoog eigenlijk alleen met dichtgeknepen neus voeren. Intussen wordt het iedere dag urgenter om de strikte, zwaarbevochten scheiding tussen geloof en staat, die wij in dit gezegende land kennen, met alle macht te handhaven: Je maintiendrai! Geschrokken van de reacties in het land
trok Beunhazelhoef al op 2 november in Trouw zijn dikgebreid boetekleed
aan. Plotseling vond hij dat zijn pleidooi voor de doodstraf voor publiekelijk
penetrerende homo's "ten diepste indruist tegen alles waarvoor ik
echt wil staan" , en zegt hij nu te willen streven naar "de
dialoog met andersdenkenden in een samenleving waarin kerk en staat gescheiden
zijn". Hardstikke braaf allemaal, maar weinig overtuigend. Want de
bron van zijn eerder geuite overtuiging zat veel dieper dan de publieke
opinie op dit moment in dit land. Die bron is te vinden in oude, heilige,
onaantastbare, eeuwige, door God zelf geschreven teksten, waar je je hele
bestaan in onvoorwaardelijke gehoorzaamheid op gebouwd hebt. Zulk soort
gehoorzaamheidsfundamenten verleg je niet eventjes van maandag op dinsdag
met behulp van openbare excuses, hoe welgemeend ook. Daar is meer breekwerk
voor nodig, meer moed. Sapere aude! Durf te denken!, zei Kant. |
||
TRIAS MUSICA De Noten/Bananen/Tomaten - Republiek
Iedere musicus moet daarin de plaats vinden die het best bij zijn talent
past. Dat is vooral bij jonge talenten vaak niet meteen duidelijk - zij
kunnen nog alle kanten op, juist vanwege hun talent. Maar om latere existentiële
teleurstellingen te voorkomen moeten zij tijdig kiezen. Bekend is bijvoorbeeld
dat Leonard Bernstein, in de laatste fase van een stralende wereldcarrière
als dirigent, geplaagd werd door diepe twijfels over zijn keuze en over
de uiteindelijke betekenis van zijn compositorische arbeid, waar hij,
naar eigen oordeel, te weinig tijd en concentratie aan gaf. Maar afgezien hiervan is het ook principieel de vraag of componisten wel de aangewezen personen zijn om hun eigen werk uit te voeren, al denkt men traditioneel dat 't zo hoort. Maar een levensvatbare compositie moet tenslotte boven de componist uitstijgen en een vehikel worden waarin geheel verschillende muzikale persoonlijkheden zichzelf kunnen uitdrukken, in hun relatie tot de compositorische wetten die de componist in zijn noten (en alleen daar) heeft vastgelegd. Alleen als dat mogelijk is kan een compositie over vele generaties heen zijn geldigheid behouden en tot ver in de toekomst reiken. Want een geslaagd kunstwerk bevat altijd meer dan de maker bevroedt. Bovendien is, behalve het vinden van de juiste noten, de grootste voldoening van het vak misschien wel de ervaring dat een geliefd musicus er in slaagt spontaan zijn eigen persoonlijkheid met behulp van de aangeboden noten tot uitdrukking te brengen. Het gaat hier om een bijna mystiek geesteshuwelijk ('a marriage of minds' ) dat levenslang kan duren en, zoals alles in de kunst, inderdaad om de liefde draait. Niemand zegt 'ik respecteer Beethoven', zelfs niet 'ik bewonder Beethoven'. Men zegt 'ik hou van Beethoven'. Een componist mag van geluk spreken als hij tijdens zijn leven zo'n band
met een uitvoerend musicus meemaakt. Ik heb dat enige malen ervaren, maar
nooit zo sterk, zo langdurig en zo consistent als met Hans Vonk. Zoals aartsleugenaar 'zeer leugenaar' betekent, en aartsbisschop
'zeer bisschop', betekent arch music voor mij: zeer muziek:
zeer ritme, zeer melodie, zeer expressie. - zoals
alleen muziek dat kan. Die verhouding is lang niet altijd evenwichtig, met kwalijke gevolgen voor een vruchtbaar muziekleven. Met name in Nederland - land zonder eigen wereldcomponist - is de verhouding tussen Uitvoerende en Wetgevende macht zeer uit balans. Wij zijn een uitvoeringsland, een Willem Mengelbergland. Overal wordt hier de Uitvoeringsmacht bejubeld, naar de ogen gekeken, met prijzen overladen. Dat geeft aan het overigens actieve en bloeiende Nederlandse muziekleven zo'n gehoorzame, weinig authentieke,ja zelfs dilettanterige bijsmaak. Alles is goed, als we het maar niet zelf bedacht hebben. De oorzaak van ons nationale muzikale zwaktebod ligt bij het falen op dit punt van de Juridische macht - de derde macht in de Muziekrepubliek. Het is of onze critici gezamenlijk over deze misstand heenslapen. De totalitaire dominantie van de Uitvoerende macht over de Wetgevende, met alle glamour en het gedrang van platenmaatschappijen vandien, wordt daarmee de gewoonste zaak van de wereld. Voor het muzieklievende volk, dat aan deze bedwelmende misstand verslaafd is geraakt, zet het 'Witte Huis' de toon, en niet het 'Congres', terwijl toch iedereen weet dat de Wetgevende macht de hoogste is. Daarom biedt de overstap naar de Juridische macht, die sommige componisten gemaakt hebben door criticus te worden, hier geen soulaas. Integendeel, het lijkt wel of niets zo snel veroudert als de dagbladmening van eigentijdse componisten over hun mededingers. Men leze nog eens het doodsoordeel van Matthijs Vermeulen of van Willem Pijper over de 'neo-classieke' Strawinsky - toen al een totaal nutteloze en achterhaalde mening. ( In onze tijd speelt de links-modieuze criticus en vrijetijdscomponist Elmer Schoenberger die rol, geplaagd als hij wordt door wat Stephen J.Gould 'the bias of progress' noemt, terwijl hij zucht onder het stigma 'erger dan Schoenberg is Schoenberger!'.) Talenten die de scheiding der machten niet respecteren, universele genieën
en arrogante alleskunners, bevorderen de endemische intellectuele corruptie
|
||
Naschrift: Dit stuk werd geschreven op verzoek van
Preludium, het huisorgaan van het Concertgebouworkest, als toelichting
bij de uitvoeringen van Arch Music for St. Louis
op 7 en 8 maart 2002, onder leiding van Hans Vonk. Het verscheen in het
maart-nummer van dat blad - echter zonder de passage over Elmer Schoenberger.
Ik had die op verzoek van de redactie weggelaten. Voor het argument dat
het niet erg fijngevoelig is een regelmatige medewerker in eigen blad
onderuit te halen, kon ik wel begrip opbrengen. Maar, toeval of niet,
bij het ter perse gaan van deze tekst publiceerde Schoenberger in zijn
vaste rubriek Het gebroken oor in Vrij
Nederland (16/2/02) een beschouwing over werk en compositieklas van mijn
leraar Kees van Baaren, waarbij hij mij, met de beproefde Stasi-techniek
van de Wendehals, routineus uit het groepsportret
wegretoucheerde. Een duidelijk geval van corruptie.. |
©
Peter Schat info@peterschat.nl |